Bezbjednost automobila

Vozila sa ugrađenim autogas uređajem su višestruko bezbjednija u toku korišćenja u odnosu na benzin, iako vlada mišljenje da je gas opasniji od benzina.

  1. Rezervoar za gas je od daleko jačeg materijala nego što je benzinski rezervoar
  2. U slučaju nasilnog kidanja dovodne cijevi sigurnosni ventil zatvara rezervoar za gas i onemogućava isticanje gasa.
  3.  Zapaljivost gasa je manja od zapaljivosti benzina.
  4.  Kod curenja vjetar raznese gas, dok tlo upije benzin koji ostaje satima zapaljiv i eksplozivan.
  5.  Multiventil ograničava punjenje rezervoara na 80 % od zapremine rezervoara, ostavljajući gasu ekspanzioni prostor.
  6.  Svaki rezervoar za gas je ispitan i atestiran na višestruko veći pritisak od onog koji se javlja prilikom eksploatacije.

Svako vozilo konvertovano na autogas je provjereno prema uputstvima proizvođača, od strane servisera, kao i od ovlaštenog lica koje vrši atest.

Uporedni test – koliko smo bezbjedni u vozilima na tečni naftni gas

 

Rukovodeći se brojnim predrasudama koliko je bezbjedno voziti automobil sa pogonom na gas, uradjen je uporedni test u realnim uslovima pravog požara. Testirana su dva automobila – jedan sa pogonom na benzin i drugi, na gas.

U prvom dijelu testa zapaljeno je vozilo sa klasičnim benzinskim motorom i sa nešto više od pola rezervoara goriva. Vozilo je zapaljeno istovremeno na nekolika mjesta i već posle 5 minuta plamen je počeo da guta unutrašnjost automobila, stakla su pucala, a boja se topila. Kada je vatra stigla do zadnjeg dijela vozila, čuo se slab pucanj, jer se pritisak iz rezervoara koji je rastao, zbog sve veće temperature, oslobodio i požar je nastavio da se širi. Znači, ukoliko je vozilo u ispravnom stanju, opasnosti od eksplozije nema. Statistika, inače, pokazuje da je veća šansa za eksploziju što je rezervoar prazniji (trećina ili manje), odnosno što je u njemu više vazduha.

Kompletan automobil je izgoreo za manje od 20 minuta.

Drugi deo testa bilo je izazivanje požara na automobilu sa pogonom na gas koji je imao potpuno nov TNG uređaj sa kompletnom instalacijom, ugrađen u prtljažnik po svim važećim propisima i u njega je sipano 25 litara gasa. Kao i u prethodnom slučaju, vatra je „podmetnuta“ istovremeno na nekoliko mesta, a prvenstveno u motorskom prostoru i kabini. Posle samo 5 minuta, senzori na rastojanju od 3 m beležili su temperaturu preko 105 stepeni, a već posle 8 minuta i preko 250 stepeni. Sledećeg trenutka iz vozila se pojavio ogroman plamen pošto je gas počeo da gori i da se oslobađa kroz sigurnosni ventil na rezervoaru. Da tog ventila nema, došlo bi do eksplozije, a ovako moderan TNG uređaj obezbeđuje, da i u uslovima požara, posledice budu što manje.

Ukoliko je automobil potpuno ispravan i ukoliko je uređaj za gas ugrađen pravilno i kvalitetno, čak i u slučaju velikog požara, nema opasnosti od eksplozije. Naravno, plamen je brzo „progutao“ automobil, ali niko u blizini nije bio ugrožen.

Ukratko, vožnja na gas je jednako (ne)bezbedna kao i vožnja na benzin ili neku drugu vrstu goriva, pod uslovom da je ugradnja TNG uređaja pravilna i sa kvalitetnim elementima opreme. U ovom slučaju pokazalo se da čak ni posle požara rezervoar za gas nije popustio, nisu se istopile cevi koje odvode gas ka motoru, kao ni trake kojima je rezervoar pričvršćen za karoseriju. Jedino se istopilo plastično kućište sigurnosnog ventila, što je i logično.