Kalkulator uštede

KAKO STEDITI GORIVO

Gorivo konstantno poskupljuje, a standard opada. Stoga je svaka ušteda važna. Na primer, ukoliko potrošite sedam umjesto osam litara benzina na 100 kilometara, u novčaniku će vam ostati oko 1.4 € više.
Kako najbolje ušteđeti na gorivu?
Nerijetko ćete čuti savjete da na posao možete da idete biciklom, gradskim prevozom ili pješke. Međutim, šta ako nema odgovarajućeg prevoza, biciklističkih staza ili je suviše daleko da biste pješačili? Tu su i paklene letnje vrućine i sibirske zime.Uostalom, mnogo je ljudi koji svakodnevno na posao idu autobusom, ali automobil moraju da koriste u okviru privatnih obaveza. Pogledajmo zato kako ožemo da smanjimo potrošnju goriva.
Način vožnje..
Oštra vožnja će i najštedljiviji automobil pretvoriti u zijver koja nezasito guta gorivo. Uzmite neki mali gradski model, kao što su VW Polo ili Renault Clio, bez obzira na generaciju, sa najmanjim benzinskim motorom i počnite da jurcate po gradu.Shvatićete ubrzo da mogu da „popiju“ nevjerovatnu količinu benzina, uprkos snazi od samo 60 ili 70 KS. Dakle, teška noga na gasu će i najmanji i najlakši automobil učiniti neisplativim. Kod dizelaša je situacija znatno bolja, ali ni to ne znači da možete da vozite reli svaki put kad sjednete za volan.Smirenijom vožnjom štedite i kada su u pitanju gume, kočnice, kvačilo, amortizeri i mnogo drugih komponenti.Održavanje distance Često ćete čuti sajvet da ostavite dovoljno mjesta do automobila ispred vas, kako ne biste bespotrebno kočili, pa zatim ubrzavali. Međutim, ukoliko vozite u gradskoj zoni ili u blizini grada, konstantno će vas preticati druga vozila i ubacivati se u tu prazninu.Svaku put kad se neko ubaci ispred vas, moraćete da usporite da biste ponovo napravili dovoljnu distancu. Zatim će se tu ubaciti neko drugi… Da li je potrebno da objašnjavamo dalje?Tako ćete se naći u situaciji da na semaforu nećete biti prvi ili drugi u koloni, već sedmi ili osmi, što znači da postoji dobra šansa da ćete morati da sačekate sledeće zeleno.Dakle, ovaj savet pratite na otvorenom putu – u saobraćajnoj gužvi on je od slabe pomoći.
Crveno svijetlo..
Često je mnogo bolje ubrzati i stići na zeleno svetlo na semaforu, nego lakom nogom na papučici gasa dočekati crveno, pa zatim ponovo pokretati vozilo iz mirovanja. Dakle, sporije nije uvek ekonomičnije.
Start-stop sistem..
Ovaj sistem ima sve više savremenih automobila, a proizvođači kažu da u gradskoj vožnji može da smanji potrošnju za 2-3 odsto. Ukoliko ste očekivali više, moraćemo da vas razočaramo – najmanje goriva se troši upravo prilikom stajanja u mestu. Jednostavno, motor tada radi bez gotovo ikakvog opterećenja, osim ukoliko je aktivan klima uređaj, grijanje i slično.
Pritisak u gumama..
Veliki broj testova napravljenih od strane proizvođača automobila i pneumatika pokazao je koliko je važan ispravan pritisak vazduha u pneumaticima. Takođe je nevjerovatno koliko malo vozača u našoj zemlji redovno proverava pritisak.Kada ste vi poslednji to uradili? Da li se poklapao sa preporučenim?Ovo je već dobro poznat problem. Najveći broj vozača jednostavno zaboravi da razmišlja o pritisku u pneumaticima. Napravite zato sebi podsjetnik. Gotovo svaki mobilni telefon danas ima mogućnost da vas redovno podseća na važne obaveze, pa iskoristite to..Pritom ne zaboravite da se pritisak u pneumaticima ne meri nakon duže vožnje, pošto se tada zagreju i pritisak zbog toga poraste.Takođe, ne pokušavajte da uštedite većim pritiskom od propisanog, pošto ćete tako samo doprineti bržem i nepravilnijem habanju gazeće površine pneumatika, a brže će stradati i razni elementi oslanjanja.
Sporije na autoputu..
Kada vozite po autoputu, možete da uštedite znatnu količinu goriva ukoliko spustite brzinu na 90 km/h. Istraživanja su pokazala da pri toj brzini trošite preko 20% goriva manje nego pri 120 km/h. Naravno, ovo su okvirni podaci, obzirom da je u igri zaista veliki broj faktora.Pri visokim brzinama, kakve razvijamo na autoputu, otpor vazduha je naš glavni neprijatelj, a on drastično raste sa povećanjem brzine.Prebacite u viši stepen prenosa Čim dostignete željenu brzinu, prebacite u najviši (odgovarajući) stepen prenosa i nastavite vožnju u njemu. I ovo je jedan od savršeno logičnih savjeta, koje svi uglavnom poštuju, bez potrebe za specijalnom obukom.
Klima uređaj Verovali ili ne, korišćenje klima uređaja može da poveća potrošnju i do 25% u nekim slučajevima. Dakle, ukoliko želite da štedite, zaboravite na klimu. Po nepisanom pravilu, kod starijih automobila klima osjetnije povećava potrošnju, a kod novijih manje.Otvoreni prozori Pri većim brzinama otvoreni prozori drastično utiču na aerodinamiku, te je tada bolje da uključite ventilaciju. Uostalom, kada idete brzo, u zavisnosti od temperature, možete da spustite jedan ili dva prozora za nekoliko centimetara i imaćete sasvim dovoljno provetravanja, a aerodinamika neće biti značajno narušena.
Bez grijanja u mestu..
Nekada se savetovalo da automobil grijemo u mestu i po petnaest minuta prije kretanja, ali danas stručnjaci kažu da treba krenuti već posle 30 sekundi ili najviše minut pri veoma niskim temperaturama. Naravno, dok je motor hladan, podrazumeva se veoma lagana vožnja, bez visokih obrtaja i naglog ubrzavanja.Na ovaj način takođe štedimo gorivo – ne stojimo u mestu sa nepotrebno upaljenim motorom.
Ako motor nije ispravan, zaboravite sve prethodne savjete dok ga ne popravite ili bar dovedete u prihvatljivo stanje. Kako možete očekujete ekonomičnost sa, na primer, lošom kompresijom? I druge prateće komponente utiču na potrošnju goriva. Prljav filter vazduha će više nego osetno uticati na potrošnju kod motora sa karburatorom (pokazalo se da kod savremenih motora nema razlike). Proverite i svećice .
ZaključakPored svega navedenog, glavni faktor koji utiče na smanjenje potrošnje goriva jeste čovek, što znači da je način vožnje ipak najvažniji.Neka motor bude ispravan (ili što ispravniji), uključujući i prateće komponente, proveravajte pritisak u pneumaticima, krećite na vreme i nadajte se da nećete naleteti na saobraćajnu gužvu